Alle er begejstret for den nye Metro men ikke jeg

Frederiksberg Alle Metro station

Endelig blev de (næsten) færdige med den nye Metro ring

Når jeg skriver “næsten” er det fordi den ikke er helt færdig. M4 bliver først åbent i 2020.

Efter hvad der synes evigheder, blev den nye Metro ring officielt åbnet den 29. september – stor fest for mange, der ville se og prøve den nye Metro. Hvorfor nogle ville bruge sin søndag for at køre i Metro forstår jeg ikke men ok..

Jeg glædede mig over at de grønne hegn bliver taget ned og vi fik byen tilbage. Det skal retfærdigvis siges, at Metro selskabet gjorde en del for at de kom til at se godt ud med forskellige udsmykninger, mange var både gode og interessante.

I forbindelse med den nye ring blev mange busruter enten nedlagt eller ruten omlagt udfra princippet om, at der ikke skulle køre en buslinie ovenpå en metrolinie. Umiddelbart lyder det jo fornuftigt, men jeg synes det er skidt…

I forbindelse med omlægningen tænkte jeg over. hvilke busser jeg benyttede og hvor jeg typisk kørte hen. De fire busser jeg benyttede er enten nedlagt eller fået ny rute så de ikke længere kan køre mig derhen som de plejer. Naturligvis kan jeg komme derhen hvor jeg skal hen – det er bare blevet en del mere besværligt med skift og længere gåture.

Og tåbeligt nok er det dyrere at køre med Metroen end med bus. Det irriterer mig for jeg synes offenlig transport er dyr nok som den er. Og jeg skal nok vænne mig til nye ruter etc – at ruter bliver omlagt er ikke nyt og sikkert bare en vanesag. Men jeg bryder mig ikke om alle de skift jeg nu skal foretage for at komme rundt. Og skift er der nu alle de steder jeg skal til.

Men det er sådan det er. Nogle vil få stor glæde af trafikomlægningen men for mig har det kun været et tilbageskridt. Men må også erkende at Metroen er effektiv transport omend kedelig som ind i helvede.

Og nu kommer min helt store anke ved den kedelige effektivitet: jeg bliver transporteret under jorden.

Jeg ser ikke gadeliv men kynisk beton. Jeg ser kun stillestående mennesker, som ser ned i deres mobiltelefon. Jeg ser ikke Københavns flotte bygninger og mindesmærker. Jeg mister fornemmelsen af at flytte mig og dukker abrupt op et nyt sted.

 

Nu bliver du effektivt transporteret i et betonrør 50m under gadeniveau og ser ikke en skid. Jeg er ikke fan.

Så er der metroens arkitektur.

Jeg skal ikke kloge mig på emnet, men bare sige at Metroen kommer til at stå længe i byen. Den kommer til at sætte sit præg på byen både på jorden og under jorden. Derfor er arkitekturen og udsmykningen vigtig. Jeg har ikke set dem alle. Langtfra. Men jeg har set metro i andre byer, og synes men har misset en stor chance.

 

Hvorom alting er: det er sådan det er og det mest sørgelige er, at jeg vænner mig til det og om lidt har jeg glemt, hvor statuen af søhelten Niels Juel står.

Henrik

Fik konstateret MS i 2009. Fra et job som Nordisk IT Chef i en international koncern til pensionist med tom kalender. Nu handler det om at skabe mening og kvalitet i hverdagen istedet for mange møder, rejser og videokonferencer. Det lykkes ofte ! - sorgen over tabet husker jeg og jeg kan stadig blive ked af det men det føles ikke helt så tungt mere.... Ophavsmand til bogen "Passion".

Skriv kommentar